بررسی تحلیلی "افسانه" و مقلدان آن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده فاطمه شریفی
- استاد راهنما یحیی کاردگر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پایان نامه، شعر « افسانه» ی نیما یوشیج در سه سطح اندیشه، بلاغت و زبان تحلیل و مهم ترین مقلّدان آن از منظر وزن، قالب، اندیشه و شیوه ی شعری معرفی شده اند. تحلیل محتوایی شعر افسانه با عنایت به گرایش قوی نیما به دو مکتب اروپایی رمانتی سیزم و رئالیسم و از طریق شناخت مشخصه های طبیعت و اجزای آن، احساسات و هیجانات فردی، درون نگری و یاس و اندوه ، « من شاعرانه »، مفهوم عشق و گریز از واقعیت انجام یافته است. تحلیل زبانی شعر افسانه در سه سطح آوایی، واژگانی و نحوی انجام یافته است که در هر یک از سطوح سلسله مراتب تحلیل و تفسیر با جزییات رعایت شده است. علاوه بر آن این شعر از منظر رویکردهای نوین نقد زبانشناختی و با عنایت به مفاهیمی مانند آشنایی زدایی، هنجارگریزی، برجسته سازی ادبی ، قاعده افزایی، قاعده کاهی و ... نیز تفسیر و تحلیل شده است. همچنین وزن و ساختار عروضی آن با عنایت به سوابق قبلی و اثرگذاری در دوره های بعد مورد توجه قرار گرفته است. تحلیل بلاغی از طریق تصویرگری، تخیل و وضعیت توصیف با عنایت به شاخص هایی مانند ماهیت تصویر، شفافیت یا سایه داری تصویر و ...(که در نقد رمانیتک به عنوان معیار شناخته می شوند) و تحلیل ادبی از طریق شناسایی مصداق های آرایه های معنوی مانند تشبیه، تشخیص، اغراق و... انجام یافته است.هم چنین آثاری از رشید یاسمی ( شبی در جنگل)، پرویز ناتل خانلری (ماه در مرداب ) ، فریدون توللی (مریم )، میرزاده عشقی (نمایشنامه کفن سیاه )، شهریار (هذیان دل)، مهدی اخوان ثالث (یاد)، شفیعی کدکنی (شب خوانی )، سهراب سپهری (مرگ رنگ) ، فروغ فرخ زاد (اسیر ، دیوار ، عصیان ) ، نادر پور (رقص اموات)، ابوالقاسم لاهوتی ( سرای تمدن)، احمد شاملو ( هوای تازه) ،گلچین گیلانی ( اشکبار، شب مهتاب)و هوشنگ ابتهاج ( سراب) به عنوان مقلّدان افسانه تحلیل و تفسیر شده است. یافته های این پایان نامه نشان می دهد که «افسانه» در سه سطح اندیشه، زبان و بلاغت بر جریان شعر معاصر فارسی اثرگذار بوده است. تقلید از این شعر محدود به تعدادی شاعر جوان یا نوپرداز نمی شود؛ بلکه در مواردی حتّی شاعران سنتی و شاعرانی که با نوآوری های بعدی نیما موافق نبودند نیز از وزن یا قالب این شعر تقلید کرده اند.
منابع مشابه
افسانه¬ی تمثیلی و کارکرد آن در شعر أحمد مطر
چکیده از گریزگاههای ادبا در بیان دیدگاههای سیاسی، اجتماعی و اخلاقی، خلق داستانهایی با شخصیتهای حیوانی است که هر کدام از آن حیوانات نماینده و نماد قشر خاصی از جامعه و دارای خصوصیات اخلاقی و رفتاری هستند که به شاعر در شخصیتپردازی داستانها و رسیدن به اهدافش کمک میکنند. این داستانها که در ادبیات فارسی افسانهی تمثیلی نامیده میشود، در اشعار احمد مطر شاعر منتقد معاصر جهان عرب حضور گستردهای ...
متن کاملبررسی رمزهای قمری یک افسانه ایرانی
رمزهای قمری، ویژگیهایی هستند که با کارکردها و تجلیات قدسی ماه (در مقام یک ایزد) مرتبطاند. این ویژگیها به طور کلی شامل تغییر و دگرگونی، تنظیم زمان، بافتن تقدیر، باروری و بارانزایی، تجدید حیات و مرگ و رستاخیز هستند که ماه به عنوان یک ایزد، جامع و عامل آنهاست. هر چیز یا پدیدهای که دارای یک یا چند تا از این ویژگیها باشد، نشان و رمزی قمری دارد؛ یعنی ماه حاکم و مسلط بر آن است. افسانههای م...
متن کاملعناصر ساختاری قصه و افسانه
اگر پذیرفته باشیم که ادبیات مخلوق اجتماع است، باید این را نیز بپذیریم که هدف های آن نمی تواند از هدف های مردمی که آن را می سازند، جدا باشد. قصه و افسانه در ادبیات، زمان شروع معینی ندارد. میل به تربیت نسل جوان و انتقال تاریخ قوم به آنان، شاید دلیل به وجود آمدن داستان های حماسی و قهرمانی باشد و افسانه ها و قصه ها همسفران داستان گویان، ساربانان و کاروانیان شرق و غرب و شمال و جنوب بوده است. هر بار ...
متن کاملافسانه¬ی تمثیلی و کارکرد آن در شعر أحمد مطر
چکیده از گریزگاههای ادبا در بیان دیدگاههای سیاسی، اجتماعی و اخلاقی، خلق داستانهایی با شخصیتهای حیوانی است که هر کدام از آن حیوانات نماینده و نماد قشر خاصی از جامعه و دارای خصوصیات اخلاقی و رفتاری هستند که به شاعر در شخصیتپردازی داستانها و رسیدن به اهدافش کمک میکنند. این داستانها که در ادبیات فارسی افسانهی تمثیلی نامیده می شود، در اشعار احمد مطر شاعر منتقد معاصر جهان عرب حضور گستردهای ...
متن کاملبررسی تحلیلی ماهیت اسقاط حق و آثار مترتب بر آن
«اسقاط حق» فقط مربوط به آن دسته از حقّ النّاسی است که بهعلت وجود رُکنِ «مَن علیه الحقّ» در آن مطالبهشدنی هستند و ادلۀ شرعیۀ مورد استناد در «قاعدۀ اسقاط حق» نیز که عموماً با تعبیر «عفو و تصدق» وارد شدهاند، فقط بر چنین اسقاطی دلالت دارند. اسقاط چون از انشاییات است به «حقوق فعلی» تعلق میگیرد، نه به حقوق آتی (فرضی و تقدیری) وگرنه اسقاطِ حقیقی نیست و در سقوط حق تأثیری ندارد، بلکه صِرفاً «وعد و عهد» بر تر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023